فعالیت های آموزش خانواده

جلسات آموزش خانواده (مادران) با هدف ارتقاء مادران از 8 مهرماه 95 با انجام یک جلسه توجیهی شروع به­ کار کرد. اساساً مشکلات درسی، انضباطی و اخلاقی دانش ­آموزان در اکثر موارد ریشه در خانه دارد، پس ما برای آموزش بهتر و دریافت نتیجه مطلوب از دانش آموزان ناگزیر هستیم قدم در راه آموزش خانواده بگذاریم.

حال کوتاه ترین مسیر ارتقاء سطح خانواده (از نظر مذهبی، علمی، تربیتی و ...)، آموزش مادر خانواده است زیرا مادر پایه و اساس و ریشه خانواده می­ باشد و اگر به عنوان مثال مادر از نظر آشنایی با فناوری­های جدید به­ روز باشد می­تواند از بروز بسیاری مشکلات این حوزه در خانواده جلوگیری نماید.

در همین راستا خانواده­ های هدف انتخاب و از آنها دعوت به­ عمل آمد که این خانواده­ها از مادران دانش­ آموزان دبیرستان یاران مهدیعجل ا... تعالی فرجه (50 خانواده)، مادران منتخب مهد لاله­ های عباس (50 خانواده) و مادران منتخب مدارس کل رودان که عضو منتخب انجمن اولیاء بودند(40 خانواده)، تشکیل شده بودند.

با توجه به اهمیت جلسات آموزش مادران نیاز بود تا این جلسات منظم برگزار گردد و خانواده­ ها  با دقت جلسات را پیگیری نمایند، به همین دلیل همانطورکه عرض شد، در ابتدا یک جلسه توجیهی برگزار شد و قوانین برگزاری جلسات به مادران اعلام شد و برای هر نفر یک کارت ورود با نام و مشخصات کامل تهیه و به آنها داده شد تا از این پس فقط ورود به جلسات با کارت عضویت امکان پذیر باشد. به هر مادر یک کد منحصر بفرد داده شد تا پیگیری و شناسایی مادران ساده تر شود و این کد بر روی کارت شناسایی و پوشه مادران نصب شد. یک فرم نیاز­سنجی به مادران داده شد که 55 موضوع در آن درج شده بود و هر مادر مباحث مورد نیاز خود را انتخاب می­کرد، بدین صورت مشخص شد نیاز مادران بیشتر در کدام زمینه ­ها بود تا برای آن مباحث اساتید دعوت شوند. سپس برگه اعلام زمان برگزاری جلسات که از قبل تهیه شده بود به مادران داده شد.

 این جلسات معمولاً آخرین پنجشنبه هر ماه برگزار می­شد. یک هفته قبل از برگزاری جلسه دعوتنامه برگزاری برای مادران فرستاده می­شد و 3 روز قبل از برگزاری جلسه با مادران تماس تلفنی گرفته می­شد.بعد از انجام هر جلسه آموزشی،شورای آموزش مادران که متشکل از جناب آقای مسجدجامعی و آقایان نظرنژاد و میرکمالی و سرکار خانم ارجمند و جدیدی بود، تشکیل می­شد تا نقاط ضعف جلسه سریعاً شناسایی تا برای جلسه بعد رفع گردد.

مقرر شد جلسات آموزش مادران بصورت ماهانه و هرماه یک روز و در هر روز 2 جلسه آموزشی برگزار گردد. مدت زمان هر جلسه آموزشی 90 دقیقه و بین هر جلسه آموزش 15 دقیقه زمان استراحت اختصاص یابد. پس در هر ماه 2 جزوه آموزشی از مباحث اساتید تهیه و در اختیار مادران قرار داده می­شد،لازم بذکر است هرماه یک جلد کتاب در محضر استاد هم به خانواده ها داده می­شد. در کنار این جزوات و کتاب­ها سوالات مباحث طرح شده هم در یک پوشه مخصوص که قبلاً شماره مادران روی آن نصب شده بود قرار می­گرفت و مادران می ­بایست ظرف مدت دو هفته پس از جلسه آموزشی به سوالات پاسخ داده و جواب­ها را در همان پوشه به دفتر مدرسه فرزند خود می­رساندند.

هر آزمون 20 نمره داشت و هرماه 3 آزمون از مادران گرفته می­شد، پس هر مادر در هر ماه می­توانست 60 نمره کسب کند و هر ماه به 3 نفر از مادرانی که نمره کامل دریافت کردند با قرعه کشی جایزه تعلق می­گرفت.

نکته قابل تامل این بود که در آزمون اول 8 نفر نمره کامل گرفتند و آزمون دوم 12 نفر تا آخرین آزمون این پیشرفت ادامه داشت و در آخرین آزمون 96 نفر نمره کامل گرفتند که نشان از بالا رفتن میزان مطالعه و به تَبَع آن ارتقاء سطح خانواده ها داشت. جلسه اختتاحیه در روز سه شنبه 26/2/96 انجام شد و یاد آور می شود که جلسات به طور منظم در تاریخ های 29/7/95- 20/8/95- 2/10/95- 30/10/95-28/11-95- 19/12/95- 24/01/96 – 7/2/96 با آماده سازی سالن بصورت چیدمان صندلی در فضایی بسیار مناسب با تلاش کمیته برگزار کننده جلسات آموزش مادران ، آقایان از دبیرستان و خانم ها از مهد و پیش دبستانی لاله های عباس علیه السلام و پیگیری های لازم بصورت تلفنی برای خانم هایی که احیاناً غایب بودند انجام شد که الحق و انصاف به گفته کارشناسان انجمن اولیاء آموزش و پرورش و مدیران مدارسی که سالها از اینگونه جلسات تجربه دارند ، جلسات از حیث اجرا و پیگیری های لازم و حضور مادران فوق العاده و بی نظیر بوده است . در پایان ضمن تشکر از بانیان محترم و خیرین گرامی و مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سیستانی دامت برکاته از همه دست اندرکاران که به نحوی در برگزاری این جلسات دخیل بوده اند صمیمانه سپاسگزاری می گردد .      ان شاء الله تعالی اجر این عزیزان نزد خداوند باری تعالی محفوظ بماند.

کمیته اجرایی جلسات آموزش خانواده

لطفا نظرات ارزشمند خود را در کادر زیر وارد نمایید