نحوه تحلیل آزمون

نحوه تحلیل آزمون

برای شناخت نقاط قوت و ضعف خود بهتر است بعد از آزمون دادن به صورت جزئی تک تک سؤالات را بررسی کنید که این کار معمولاً یک و نیم‌ساعت زمان لازم دارد؛ بنابراین بهتر است در بعدازظهر همان روزی که شما آزمون داده‌اید تحلیل آزمون را شروع کنید. این نکته را فراموش نکنید که باید به سؤالاتی هم که درست جواب داده‌اید زمان اختصاص دهید؛ چون ممکن است سؤالی را شانسی درست جواب داده باشید. کار تحلیل را از اولین سؤال شروع کنید.

الف) اگر سؤالی را درست جواب داده بودید به پاسخ‌نامه‌ی تشریحی نگاه کنید تا ببینید طراح پاسخ‌نامه از چه روشی برای رسیدن به جواب استفاده کرده است. ممکن است راه‌حل شما با راه‌حل طراح سؤال متفاوت باشد، در این صورت حتماً روش طراح را در کتاب درسی کنار همان مبحث یادداشت کنید؛ چون این کار باعث تثبیت یادگیری شما می‌شود.

ب) اگر سؤالی را غلط جواب داده‌اید یا اصلاً جواب نداده‌‌اید باید علت را بررسی کنید و سپس به دنبال راهکار باشید.

علت غلط جواب دادن در دانش‌آموزان با یکدیگر متفاوت است که شامل اشتباه محاسباتی، شانسی جواب دادن، توجه نکردن به فعل جمله و داده‌های سؤال یا گزینه‌ها، عدم تسلط و غیره بر روی آن مبحث باشد.

علت جواب ندادن به سؤال می‌تواند نخواندن مبحث مربوط در منزل باشد یا این‌که ممکن است به دلیل کمبود وقت این سؤال را در جلسه‌ی آزمون نخوانده رها کرده‌اید.

لطفا نظرات ارزشمند خود را در کادر زیر وارد نمایید